Even een webshop beginnen is toch echt uit je comfortzone stappen. Het is leuk maar ook wel spannend. Ik wil het zo goed mogelijk doen, maar wat is “zo goed mogelijk”? Je wordt tureluurs van alle video’s en adviezen op internet. Echt wijzer wordt je er niet van. De een spreekt de ander tegen. Ik heb uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt. Ik ga beginnen met een webshop bestaande uit Etsy en Printful. Etsy is de winkel waar mensen mijn producten kunnen kopen. Zodra iemand iets koopt, is Printful het bedrijf dat de producten maakt. Zij drukken de T-shirts, mokken en andere producten.

Waarom heb ik voor deze twee platformen gekozen? Als je een eigen webshop bouwt, dien je zelf de website te bouwen met bijvoorbeeld WordPress, systemen om betalen mogelijk te maken en veel reclame te maken om de klanten naar je webshop te krijgen. Etsy is een bestaande webwinkel waar je alleen je winkel hoeft te configureren en je producten in dient te zetten. De rest is al voor je geregeld. Heel veel mensen komen dagelijks op de site op zoek naar iets bijzonders. Dit zijn allemaal potentiële klanten. Er zitten ook nadelen aan Etsy. Zo moet je concurreren met alle andere verkopers op Etsy. Een ander nadeel is dat Etsy een bepaald beleid voert en dat je daar van afhankelijk bent. Als ze hun beleid of regels aanpassen kan het zomaar zijn dat jij daar last van hebt. Het is een Amerikaans bedrijf en als bijvoorbeeld meneer Trump het in zijn hoofd krijgt dat je geen “gay propaganda” mag verspreiden, kan het zijn dat Etsy dan besluit om het verkopen bepaalde producten te verbieden. We gaan het zien.

Printful is een productie bedrijf dat op meerdere plaatsten in de wereld productie locaties heeft. Als dus een klant in Amerika een T-shirt van mij koopt, wordt die in Amerika geproduceerd en vandaar naar hem verzonden. Dit scheelt weer transportkosten en is minder milieubelastend. Ze hebben ook een groot aanbod van milieuvriendelijke producten.

Handen in het haar

Het is dat ik geen haar heb, maar anders zou ik echt af en toe met mijn handen in mijn haar zitten. Op internet zie je allerlei tutorials hoe je Etsy en Prinful aan elkaar moet koppelen. Het lijkt een piece of cake. In die video’s is het in 10 minuten gepiept en kan je gaan verkopen. Vol goede moed ga ik aan de slag, maar mij lukte het niet in 10 minuten. Zo krijg je bij Etsy de vraag wie je samenwerkende partner is. Dan kan je Printful invullen. De volgende vraag is “Waar is het bedrijf gevestigd?” Wat is de reden dat ik het moet invullen? Wat gebeurt er als ik het fout invul? En hoe moet ik dat weten? Printful heeft meerdere productie locaties en wie het uiteindelijk maakt, is afhankelijk van waar de klant woont. Alleen al om die vraag te beantwoorden ben ik een half uur kwijt om een juist antwoord te verzinnen. Waarschijnlijk heb ik teveel last van mijn technische achtergrond. Als techneut wil je er voor zorgen dat iets bijna 100% goed is voordat je verder gaat.

Dan blijkt dat je veel meer moet invullen om je shop aantrekkelijk te maken voor kopers, dan ze in de tutorials vertellen. Net zoals Facebook heb je een banner en een logo. Ook wordt je aangemoedigd om meer over jezelf te vertellen, zodat kopers je gaan vertrouwen en een band met je krijgen. Ook deze verhalen moet ik nog uit mijn duim zuigen. Liefst met foto’s en video’s… Ook dit soort marketing is nieuw terrein voor mij. Kan ik niet verkopen zonder dit gedoe?

Ondertussen ben ik ook al bezig met het bedenken en ontwerpen van de producten die ik wil gaan verkopen. Ik heb er een aantal gemaakt en die zijn inmiddels besteld. Deze week worden ze geleverd…